Fair Transport: Krav til sertifisering strammes inn
Forbundsstyret i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har oppnevnt Brukerforum Fair Transport og Godkjenningsutvalg Fair Transport for å utvikle sertifiseringsordningen videre.
Brukerforum Fair Transport
Brukerforumet ble oppnevnt av Forbundsstyret i NLF 25. februar 2021. Forumets medlemmer, som er oppnevnt for landsmøteperioden 2021–2023, men med umiddelbar oppstart, er:
Region | Navn | Arbeidsgiver |
Region 1 | Rune Jørgensen | Rune Jørgensen AS |
Region 2 | Birgit Grimstad | Sigurd og Ola Grimstad AS |
Region 3 | Marianne M. Sørsdahl | Sørsdahl Transport AS |
Region 4 | Ove Erik Vika | SR Group AS |
Region 5 | Jørund Vevle | System Trafikk AS |
Region 6 | Jomar Skånøy | Jomar Skånøy AS |
Region 7 | Jørgen Wika Haraldsen | Frank Steensen Transportforretning AS |
Mandatet til Brukerforum er å
- vurdere brukeropplevelser og forbedringer i teknisk løsning
- drøfte nye og evaluere eksisterende kriterier for å bli sertifisert
- drøfte og foreslå markedsføringstiltak for sertifiserte bedrifter
- drøfte systemer for intern forankring i bedriftene
- drøfte opplæring/kurs på innhold og sertifiseringsprosess
- drøfte og foreslå tiltak mot transportkjøpere og myndigheter
Brukerforum møtes fire ganger per år, eller etter behov. Forumets innspill oversendes administrasjonen i NLF for gjennomgang og beslutning.
Godkjenningsutvalg Fair Transport (GFT)
Godkjenningsutvalg Fair Transport ble oppnevnt av Forbundsstyret i NLF 25. februar 2021.
Utvalget vil, blant annet:
- Gjennomgå alle første gangs søknader om Fair Transport-sertifisering og vurdere disse opp mot krav, formålsparagraf og prosjektleders innstilling og innvilge eller avslå søknaden.
- Er sertifisøren eller ekstern samarbeidspartner på resertifiseringer i tvil om søknad om resertifisering skal innvilges, skal søknaden behandles og besluttes av GFT.
- GFT skal i sitt arbeid vurdere medlemsbedriftens virksomhet opp mot NLFs etiske regelverk. Finner GFT det nødvendig, oversendes sak til administrasjonen for ordinær behandling i tråd med forbundets vedtekter. Søknad om sertifisering/resertifisering setter i slike tilfeller på vent.
- Oppdages det brudd i perioden mellom sertifisering og resertifisering eller mellom resertifiseringene, kan godkjenningsutvalget inndra sertifiseringen.
Utvalget skal møtes en gang per måned (digitalt) hvis det er aktuelle saker som skal behandles. Dette for å sikre at innsendte søknader behandles fortløpende.
Utvalgets medlemmer er:
Vidar Tokerud
Revisjonsleder i SBCert Scandinavian Business Certification AB fra 2018. Lang erfaring med etablering, utvikling og revisjon av ledelsessystemer for kvalitet, miljø og HMS. Kvalitetssjef i Glava AS 1992–2016, revisjonsleder Nemko AS 2008–2018. Tokerud er ekstern sertifisør på resertifiseringer Fair Transport.
Svein Løvås
Kvalitets- og HMS leder i IKM Gruppen, et norskeid konsern med rundt 25 norske selskaper hvor han er involvert både på ledelse og eiersiden av selskapet. Erfaring med oppbygging av styringssystemer i henhold til flere ISO-standarder. Tidligere også eier og styreleder i konsulentselskap innenfor kvalitet og HMS. Svein Løvås har lang erfaring og kompetanse fra transportkjøpersiden.
Ottar Sefland
Tidligere salgs- og markedsdirektør i Europeiske Reiseforsikring (del av If). Jobbet over 34 år i If, med forhandlinger, restrukturering av bedrifter, salgsledelse og øvrig ledelse. Siste 10 år har han vært leder av Allianser Bedrift, men ansvar for alle store allianseavtaler i If, herunder NLF-avtalen. Ottar har i sitt arbeid hatt fokus på medlemsutvikling, skadeforebyggende programmer mv, i nært samarbeid med partnerne, også NLF.
Merete Christensen Bernau
Partner i Codex Advokat hvor hun er leder for bærekraftsavdelingen. Merete har gjennom flere direktørstillinger i Protector forsikring lang erfaring fra forsikring, særlig knyttet til eiendom, eiendomsmeglere og takstmenn, samt generell kontraktsrett og erstatningsrett.
Geir A. Mo
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
Endring av kriterier i sertifiseringsordningen
Brukerforumet vil raskt starte arbeidet med å drøfte forslag til endringer i eksisterende kriterier, men også flere nye kriterier som vil gjøre sertifiseringsordningen enda mer omfattende.